Omni tempore blogtour: Voor hem en voor haar

woensdag 26 november 2014

De laatste weken naaide ik vooral 'in opdracht'. Niet dat ik daar zelf geen hand in had, integendeel. Maar ik ben een braaf meisje, en als mensen mij lieve e-mails sturen met aanlokkelijke voorstellen, dan zeg ik meestal 'ja'. Zo ook enkele weken geleden, toen Annemieke van Sofilantjes vroeg of ik mee wilde doen met haar Omni Tempore blogtour.

Sofilantjes was mij relatief onbekend totdat vriendin Lucky Mie een toffe Omni Tempore sweater voor haar zoontje in elkaar naaide. Niet lang daarna bleek Annemieke het patroon ook in volwassen versie uit te brengen, unisex dan nog wel. Unisex = mannengerief. Dat wordt hier altijd goed onthaald. Unisex = ook vrouwengerief. Nog beter!
Eentje voor hem en eentje voor haar dus, zo zat het in mijn hoofd. Allé, voor mij dus é, voor de goede verstaander ;). Stoffen kiezen dan. Niet lang geleden kocht ik bij Georgette misschien wel de mooiste tricot die ooit in mijn kast lag. Eentje van Birch, van de reeks Acorn Trail. De keuze voor mij, die was dan ook heel gemakkelijk. Maar een toffe tricot - sweater - fleecestof (zo veeleisend ben ik niet) die niet kinderlijk, niet vrouwelijk én niet effen is (of toch?). Werkelijk. Ik daag u uit.
Dus bedacht ik een plannetje. Wat als ik nu eens zelf effen sweaterstof zou bedrukken? Mijn oog viel op een dikke grijs gemêleerde gebreide stof bij Julija, met fleeceachtige achterkant. Lekker knus voor de koude winterdagen. Bij Lucas Creativ kocht ik witte, zwarte en goud metallic textielverf. In mijn hoofd ging dat natuurlijk allemaal vanzelf, een patroontje tekenen, uitsnijden, op de stof leggen en verven maar. Maar dat freezer paper misschien wel eens handig zou kunnen zijn, daar had ik uiteraard niet aan gedacht. De tijd drong, en toen herinnerde ik me ergens gelezen te hebben dat de verpakking van printpapier ook wel dienst kan doen. Zo gezegd, zo gedaan. 

Maar viel me dat tegen, dat uittekenen en uitsnijden, dat op zich nam al bijna een hele avond in beslag. Opgelucht dat dat achter de rug was, streek ik het papier enthousiast op het uitgeknipte voorpand en verfde dat het een lieve lust was - om 11u 's avonds. En dan sloeg het noodlot toe. Ik zeg het u van tevoren, dus maak niet dezelfde fout, gebruik géén printverpakking met rode ondergrond! Ik kan u op een blaadje geven dat dat voorpand er niet erg mannelijk meer uitzag, toen ik mijn fake freezerpapier verwijderde.

Dat was het moment dat ik een effenkleurige sweater eigenlijk nog zo geen slecht idee vond. Maar ik zou Mieke niet zijn, als ik de volgende ochtend toch geen tweede poging ondernam. Want op dat roze na, zag dat er eigenlijk zo slecht nog niet uit. Nog steeds zonder freezer paper, en nu ook zonder printverpakking, gewoon op de heel ambachtelijke plakband-wijze. Ok, de lijnen zijn dan ook niet allemaal recht, wegens verf die er af en toe een klein beetje onder kroop. Maar voor de niet-ingewijden hou ik gewoon vol dat dat de bedoeling was, zo'n 'ambachtelijke' look.
Het ineen zetten zelf, was werkelijk 'a piece of cake'. Gelukkig. Want ik begon voor mijn eigen versie al wat te vrezen. Ik koos voor beide versies de eenvoudigste opties: kraag- i.p.v. hoodie, zonder kangoeroezak en afgewerkt met boorden. Helemaal ineengezet met de overlock, en dus geweldig tijdsefficiënt. 

Voor manlief, een lange smalle, maakte ik maat L maar verlengde zowel mouwen als voor- en achterpand tot een XXXL. Voor de mouwen perfect, voor de lengte doe ik er volgende keer nog een paar cm bij. Tja, niet voor niets is passende bovenstukken vinden in confectiekleding een uitdaging. 
Aan dit soort poses lees ik af dat hij mij graag ziet. Alsof hij daar anders mee zou instemmen.

Voor de mannelijke helft werd dat unisexpatroon meer dan goedgekeurd. Over naar de vrouwelijke helft. Voor mezelf maakte ik maat S. Nu staat er in de instructies duidelijk dat het patroon ruim valt, en dat je indien je een aanpassender model wil, best een maat kleiner neemt. Maar ik zag deze mooie versie, en las dat dat een maat M was. Dus dacht ik dat het nogal zou meevallen, met dat ruim. Niet dus. Ruim is erg letterlijk gewoon groot. Baggy. Niet flatterend voor peertypes die het van hun taille moeten hebben - vind ik.

Het werd dus een lesje in het innemen. Hier 1 cm, daar 2, op sommige plaatsen zelfs 3 of 4. Maar ik ben blij dat ik de moeite deed want daardoor werd het wel een draagbaar exemplaar. Misschien niet helemaal 'wow' maar  het ontlokte mijn schoonmoeder wel een 'zo wil ik er ook wel eentje, maar dan in 't zwart met bloemen'. Hint genoteerd - als er iemand de ultieme zwart met bloemen tricot-tip heeft, laat u gaan in de comments! Omdat ik de sweater ook echt als sweater wil dragen, en niet als veredelde longsleeve dubbelde ik voor- en achterpand met de effen dunne petrolkleurige tricot uit de kraag. Zo is de kraagnaad meteen ook mooi verstopt tussen beide lagen. Win-win.







Wil u ook aan de slag met dit patroon? Uw man misschien eens verrassen met zelfgemaakt moois onder de kerstboom? Sla uw slag tijdens de patroontoer, want nog t.e.m. zaterdag geeft Sofilantjes 30% korting op de patroonbundel (voor volwassenen én kinderen) en 20% op de aparte patronen. 

Nog beter zelfs: win misschien het patroon én de stof, én een hoop anders moois. Sofilantjes geeft maar liefst 2 grote prijzenpakketten weg. 

Prize Pack #1

1.5 meters of fabric from Joy Fits Fabrics
Omni Tempore Pattern Bundle by Sofilantjes
Bustle Skirt Pattern by Koda Baby Boutique
1 Pattern of choice by Filles a Maman
1 Pattern of choice by Serger Pepper
1 Pattern of choice by E+M Patterns
1 Pattern of choice by Striped Swallow Designs

Prize Pack #2

1.5 meters of fabric from Joy Fits Fabrics
Omni Tempore Pattern Bundle by Sofilantjes
Grace Pattern by Rose & Lee Designs
1 Pattern of choice by Filles a Maman
1 Pattern of choice by Madeit Patterns
1 Pattern of choice by Dandelions n' Dungarees
1 pattern of choice by FABulous Home Sewn

Deelnemen kan via onderstaande Rafflecopter widget:
a Rafflecopter giveaway
Op zoek naar meer inspiratie? Volg zeker de rest van de blogtoer!

Monday, November 24th 

Tuesday, November 25th

Wednesday, November 26th

Thursday, November 27th

Friday, November 28th

Saturday, November 29th

28 opmerkingen

  1. Heel toffe trui! Die had ik nog niet zien opduiken in blogland, maar ik vermoed dat er veel exemplaren onder naaimachines zullen rollen. Ziet er supergezellig uit om te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai knap joh... en vooral met die verf, sjiek gedaan! Uw ventje sta er supergoe mee! Euh maar gij ook met die van u he !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag ze ook al bij Pienkel en wil er precies toch ook zo een maken voor de hubby :)
    Uwe vent doet dat goed zo poseren hihi
    Eerst eens zien of ik toevallig in de prijzen val :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waw, dat noem ik creativiteit in het kwadraat! Nog nooit stof beschilderd, maar je doet me wel zin krijgen. En dat je daar dan zomaar even een prachtige print voor bedenkt... respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zien ze er geweldig uit. Heel mooi. De verf zit er mooi op hoor. En met een a twee centimeter hier en daar heb je een erg mooie vrouwelijke look gecreëerd.
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een doorzettingsvermogen en een heel geslaagd resultaat! Super truien en ze passen allebei heel mooi aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Ik vind beide truien super mooi!
    Zo wil ik ook eentje maken voor mezelf en misschien zelfs voor manlief ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meteen in love met je mooie truien. Dit gaat mijn eerste mannentrui worden. Heb je veel stof nodig voor de trui?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allebei supermooi! En dat patroon dat je daar schildert is echt supergaaf! Je man boft maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super tof gedaan, geeft me inspiratie voor mijn man, die is altijd zo jaloers :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat goed dat je hebt doorgezet! 2 prachtige truien zijn het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zeer leuke print voor de mannenversie en lekker origineel! Het tricot voor de vrouwenversie zou hier ook wel worden gesmaakt.
    Mooi, mooi, mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Awel, een schoon duo zijn jullie! Ik ben grote fan van jouw trui Mieke, die zou niet misstaan in mijn kast bedenk ik mij zo.... Misschien toch ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waauw, echt schoon zeg! Die trui voor de vent, dat zou ik ook nog wel zien zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wauw!! super mooi die trui van jou! Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo stilaan denk ik dat jij op springbonen leeft; ik ben nog niet bekomen van het ene schoon maaksel of enkele andere sieren hier mijn scherm. Laat me toe even te schaterlachen bij die textielverf - been there, done that ;) - en jaloers te zijn op die schoon tricot van jou. Ik zeg al drie weken dapper 'nee' tegen mijn klikvingertje, maar zo wordt het wel heel erg moeilijk... Schoon gerief jong, schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind beide truien echt heel leuk geworden! En ik vind dat je heel geestig schrijft. Ik wil die trui ook wel maken in 6 voud ; ) Moet nog even uitvogelen hoe ik meedoe want mn Ipad heeft er geen zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi! Het zit hem als gegoten! En wat heerlijk, dat verhaal achter dat verven. Het maakt het allemaal des te meer de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat zijn ze mooi geworden! En ook leuk dat ze zo heel verschillend zijn, unisex, zonder de uitstraling van "allebei in hetzelfde joggingpak" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook nog even in de virtuele wereld: goed gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Twee prachtexemplaren! Ik vind ze beide ook heel veelzijdig, kunnen zowel voor chic als casual, handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Poging 3 om te reageren....

    Die streepjes die je geverfd hebt vind ik he-le-maal geweldig! Zo goed gevonden!
    En jouw vent doet dat dus zomaar even, model spelen! Dat zou ik de mijne niet moeten vragen. Niet dat die ook maar iets te showen zou hebben, want hij heeft nog nooit iets zelfgemaakt gekregen ;-)

    En jouw truitje is ook heel goed gelukt en een heel leuk stofje. Maar hoe kom je er nou bij dat je een peervorm bent??? Ik zie alleen een heel slank meisje met een helemaal geproportioneerd figuur hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.