Babykleedje met stolpplooi: hoe maakt u het met knopenpat?

donderdag 28 augustus 2014

De tutorial voor het babykleedje met stopplooien loodst u (hopelijk duidelijk en wel) door de versie met blinde rits. U kan natuurlijk ook opteren voor een andersoortige sluiting, bv. met kamsnaps of knopen. Dat deed ik al eerder hier.  En ook het laatste kleedje voor Janne II voorzag ik van een kamsnaps sluiting - laziness is my middlename. 

Dat het kleedje in maat 80/1 jaar oranje is (Stof: Cotton & Steel, Miss Matatabi), met een streepje zilver is trouwens een bewuste keuze. De Belgisch-Nederlandse Amsterdamse schone wordt rond die leeftijd, op koningsdag, wellicht voor het eerst geconfronteerd met op hol geslagen oranjeminnende hollanders.  Kijk, het is een illusie te denken dat ze er volledig aan kan ontsnappen, maar ik zie het als mijn taak haar toch tenminste op een stijlvolle manier door die dag heen te loodsen. Een (tweedehands) vestje van Inge van den broeck maakt de outfit af.

Hoe maakt u dat nu, zo'n kleedje met knopenpat in plaats van met blinde rits? Ik maakte foto's tijdens het maakproces en deel ze hier graag met u. Mijn excuses voor de slechte kwaliteit. Mijn naai-uren zijn meestal laat in de avond, en daarbij was ik slechts gewapend met naaimachine en smartphone.

Voor het grootste deel verwijs ik naar de eerder gemaakte tutorial. Ik ga hieronder enkel in op de stappen die hiervan verschillen. De stappen die ik hier volg, gaan uit van een knopenpat van 2,5 cm (m.a.w. beide delen overlappen voor 2,5 cm). 

Voorbereiding:
Knip stof volgens patroon zoals aangegeven, met 1 cm naadwaarde behalve voor volgende delen:
  • Achterpand boven: teken 6,25 cm naadwaarde in plaats van 1 cm.
  • Achterpand onder: teken 6,25 cm naadwaarde in plaats van 1 cm.
  • Achterpand beleg: teken 1,25 cm naadwaarde in plaats van 1 cm.

Naai stopplooien en werk randen af (zie stap 1 en 2 tuto), 

Paspel bevestigen
Bevestig paspel aan voorpand.

Paspel achterpand bevestigen:
Om dikke overlappingen in de knopenpat te vermijden, werk ik meestal de paspel wat bij door het koord te verwijderen aan de uiteinden. Torn hiervoor stiksel een 3 tal-cm los en knip 2,5 cm koord af.
Ook begin ik de paspel pas te bevestigen vanaf 2,5 cm van de rand. De laatste 2,5 cm worden immers volledig onder de knopenpat geplooid, en zijn dus niet zichtbaar.


Assembleer voor- en achterpand (zie stap 4 tuto). 

Assembleer kleedje:
Stik beleg en kleedje aan elkaar langs halsrand. De halsrand van het beleg komt achteraan tot 5 cm minder ver dan de stof van het kleedje. U kan nu de knopenpat verstevigen door een strook vlieseline van 2,5 cm breed te strijken tegen de rand (sorry, ik vergat een foto te nemen). Strijk de buitenstof 2,5 cm om met verkeerde kant op verkeerde kant. 
Leg beleg omhoog zoals op de  foto hieronder.
Plooi dubbel geplooide knopenpat 2,5 cm over de buitenstof zodat de plooi overeen komt met de breedte van het beleg. Speld vast.
Draai uw werkstuk om zodat de verkeerde kant naar boven ligt. Stik de knopenpat vast door opnieuw te stikken over de reeds gestikte halslijn, maar enkel de laatste 2,5 cm. Zie rode lijn op foto onder.
Op de goede kant van uw werkstuk ziet dat er dan uit als op de foto hieronder.
Nu kan je de knopenpat keren en het hoekje uitduwen (eventueel kan je overtollige stof uit het hoekje wegknippen). 

Hervat werkwijze in tuto (Stik beleg en buitenstof vast rond armsgaten. Keer via schouders. Sluit zijnaden).

In plaats van stap 6 (inzetten van de blinde rits) werken we de knopenpat verder af. 

Zorg ervoor dat het beleg netjes overal 2,5 cm onder de stof van de knopenpat verdwijnt (zodat het tegen de plooi komt te liggen).
 Onderaan plooi je de knopenpat (2 x 2,5cm) terug en speld vast (zie foto).
Stik de knopenpat dan vast op 2 cm van de rand van de stof.
Knip hoekje bij en keer. Zoom 2 x 1 cm om. 

Stik eventueel knopenpat door op 2 mm van de rand en op 2,3 cm van de rand. Op die manier zit je knopenpat mooi vast. Bevestig kamsnaps of maak knoopsgaten en naai knopen aan.

Klaar!


11 opmerkingen

  1. Het eerste meisjes dat in de vriendenkring geboren wordt krijgt ook zo een kleedje. Spijtig genoeg zijn er nog geen zwangerschappen aangekondigd. Echt prachtig en wat een leuk stofje!

    Momenteel loopt op mijn blog een give-away. (me-timebyseija.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schoon zeg! Fan van de combinatie met het vestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof, merci! Ik deed het anders en moest daar eerste kei-hard over nadenken… Dus bedankt voor deze alternatieve manier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik moet er ook altijd kei hard over nadenken - zelfs bij de foto's (ok dat ik ze dan 2 weken laat liggen helpt niet). Blij dat ik het vereeuwigde ;) En uiteraard moeten er miljoenen alternatieven te bedenken zijn!

      Verwijderen
  4. Schoon schoon, uw weekske vakantie wordt goed besteed !!
    En zo'n stijlvol oranje-kleedje, daar zal de mama wel blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo schoon! Er zal er eentje stralen op koningsdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gedaan en wat een vestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat vestje ziet eruit als een mogelijke hack ;-) En dit wordt zonder twijfel de meest stijlvolle mini-koningin, tussen al die schreeuwerig oranje T-shirtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zet het erbij op mijn pinbord, wie weet ... mag ik ooit eens zo'n mini-jurkje maken he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi! Chique met de zilveren details!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.