Rozy, een nieuwe verslaving

dinsdag 7 februari 2017

Als er bij K-bas nieuw gerief wordt gelanceerd, dan doen we dat niet zomaar. Dat weten jullie ondertussen wel. Nee, dan testen we grondig, en het moet gezegd, met veel plezier.
Toen ik Rozy in het vizier kreeg, dan zag ik daar meteen véél potentieel in. Rozy, dat is het geesteskindje van Anne, aka de dame achter Serial Bagmakers. Het is een patroontje voor een portemonnee met een speciale sluiting. Tot voor kort verkocht ze het patroontje enkel in het Engels, maar de erg sympathieke Antwerpse zag er geen graten in dat speciaal voor K-Bas, en uiteraard voor u, te vertalen in haar moedertaal. Daar zeggen we geen nee tegen, nietwaar!


Eén en ander wil zeggen dat we deze week een nieuwe categorie toevoegden op de website, nl.  'patronen'. Druk is het daar nog niet, momenteel, maar daar wordt aan gewerkt  Uniek aan deze patronenselectie is dat elk van deze patronen door ons getest en gekeurd zal worden zodat we u vakkundig kunnen adviseren over versteviging, sluitingen, stoffen en des te meer.

Rozy dus. Ik maakte drie exemplaren. Eentje in ivoorkleurige croco-kurk aan de buitenkant. Daar ben ik, het moet gezegd worden, het minst tevreden over. De toplaag van de ivoorkleurige croco-kurk (ook de cognackleurige werd ondertussen uitgetest en beter bevonden) is iets fragieler dan onze effen en bamboo-varianten, en op de stress-punten (in de plooi en de keerpunten) 'krakeleert' dat wat te veel naar mijn goesting, ik geef het maar mee.
Nochtans, de look, daar hou ik wel van. Ik gebruikte de bronskleurige sluiting, en net als hier combineerde ik binnenin met een licht katoentje van Atelier Brunette. De portemonnee heeft, ondanks haar compacte uiterlijk, véél ruimte voor kaarten, briefgeld en een ritsvakje voor kleingeld.
Als tweede maakte ik een lederen versie. Ik kocht cognackleurig nappaleer bij de lederhandel, voerde met een zigzagkatoentje en werkte af met een sluiting in zwart nikkel. Erg simpele maar tijdloze look. 
In mijn derde exemplaar combineerde ik voor de buitenkant donkerblauw kurkleer met een prachtige jacquard die ik kocht bij de stoffenmadam. Ik heb een zwak voor dit soort stoffen, zeker voor tassen.
Voor de binnenkant van deze week ik af van de handleiding en gebruikte ik een enkele laag kurkleer voor de vakjes. Dan kan je véél stappen overslaan, en dat is goed voor de moraal ;) Anderzijds, ik zou niet aanraden héél het binnenwerk uit kurk te maken, de lagen worden dan te dik en krijg je niet meer mooi in je sluiting. (Dat geldt trouwens ook voor moest je het plan opvatten dikkere katoentjes of jeans of zo te gaan gebruiken langs de binnenkant). Maar een combinatie van katoen en kurkleer kan zeker!
Het patroon is echt uitstekend! Ik moet dat natuurlijk zeggen, of ik praat tegen onze winkel ;). Maar ik kan met mijn hand op het hart zeggen dat je waar krijgt voor je geld. Anne dacht werkelijk aan alles, en maakte zelfs een video van hoe je de sluiting bevestigt (wat zichzelf ook wel uitwijst, maar soms wil je het ook gewoon gezien hebben). De grootste uitdaging is denk ik de stoffen wegsnijden voor de uitsparing in de sluiting. Maar met wat geduld, een scherp mesje, eventueel holpijp en scherpe schaar lukt dat zeker. 

Het patroon kan je apart aankopen, net als al het nodige materiaal, of in een DIY-kit - kwestie van snél aan de slag te kunnen..

Mijn voorraad is voorlopig aangevuld! Welke is jullie favoriet?

12 opmerkingen

  1. mooie 'portemefeuilles', zou mijn dochter zeggen. Die crocoleer wil ik precies ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral fan van die met de ivoorkleurige croco-kurk. Maar de anderen vallen ook wel in de smaak. :) Ideaal om af te wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaaw, I like! :) Deze klik ik sowieso binnenkort eens in mijn mandje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooooh die laatste is mijn favoriet. Ik plan binnenkort eens een rommelmomentje in mijn stofjes om een binnenkant te kiezen zodat ik daarna de buitenkant kan kiezen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai allemaal om ter schoonste!!!!! Qua stijl hou ik erg veel van die croco wel... maar de andere versies zijn ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben fan van Rozy, van het patroon, maar nog zoveel meer van de sluiting #schaterlach. Los daarvan, schoon gerief zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi! Krijg al goesting om dat ook eens te proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De mooiste, 'k zou het niet weten.... alle 3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi! kheb dus ondertussen al patroon en benodigdheden bij jou besteld(noem het gerus love at first sight ;-) ), maar ik vraag me af of je de buitenkant nog met decovil light moet verstevigen als je kurkleer gebruikt? Groetjes Nele

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.