Compass bag in croco-kurk

dinsdag 25 oktober 2016

Onlangs lanceerde Mevrouw Noodlehead haar nieuwste tassenpatroon, de Compass Bag. Toen ik de mooie plaatjes op IG zag passeren gaf dat in mijn hoofd even kortsluiting. Het is geen complex design, verre van zelfs, maar daarom net uitermate geschikt voor de laatste nieuwigheid op k-bas-front: kurkleer met croco-reliëf (vanaf nu beschikbaar in ivoor en cognac)
Juist gedoseerd en gecombineerd (of net niet gecombineerd) heeft dit kurkleer zo'n klassieke stijlvolle uitstraling, dat het wat mij betreft een echte voltreffer is. Ik maakte de tas voor mijn schoonmoeder, en nooit eerder had ik zo'n spijt dat ik een naaisel niet zelf kon houden. Ok, ik ben niet objectief en al, dus u hoeft me echt niet op mijn woord te geloven, en uiteraard is het ook allemaal een kwestie van persoonlijke smaak, maar oordeel dan vooral zelf, want ik heb massa's foto's. Zodat ik af en toe nog eens kan komen kwijlen wanneer de tas van eigenaar is verwisseld.

De Compass Bag is een tote bag - vrij vertaald een ja-die-trui-kan-er-ook-nog-in tas - met een magneetsluiting binnenin. Als u kiest voor de kleinere versie kan er iets minder in. Dat spreekt voor zich.  
Als eyecatcher heeft het twee opgestikte zakken (keuze uit twee types) op de zijkanten, en doorgestikte deelnaden.
Binnenin heeft de tas een ritsvakje en twee steekzakjes. En meer moet dat allemaal niet zijn!
Voor het hengsel koos ik voor een leren riem, gewoon, laat ons eerlijk zijn, omdat ik te lui was een hengsel te maken uit de stof zelf. Onze riemen zijn aan de dikke kant, wat passage door een schuifgesp een uitdaging maakt. Riemgespen zijn dan een ideale manier om de riem toch verstelbaar te maken. 
 De opening nodig voor de pin maakte ik door twee gaatjes op ongeveer 2cm afstand te maken met de revolvertang, en het stukje ertussen verder weg te snijden met een scherp mesje. Gaat perfect.
Om te voorkomen dat het loshangende deel van de riem alle kanten opzwiept tijdens een shoppingexpeditie (ik weet toevallig dat de ontvanger zich daarin namelijk vol overgave smijt) stikte ik een stukje kurkleer biaisgewijs dubbel en kleefde dat met textiellijm aan de onderkant van de riem vast. Vervolgens knipte ik de riem 5 cm te kort af waardoor het er toch nog regelmatig uitfloept. Dom kieken. Maar u begrijpt het opzet.
Dat topstitchen is het enige waar ik een paar keer een vuile vocabulaire hanteerde en waarom ik niet meteen een tweede exemplaar maakte. Ik wilde per se een decoratief stiksel en koos dus voor dikker (siersteek)garen. Maar dat geeft met mijn machine altijd problemen. Bovendraadspanning op het maximum, en dan wil het wel eens een tijdje goed gaan. Waarna het plots toch weer fout loopt zonder enige aanwijsbare reden. Lussen, steken overslaan, you name it. Dus ik deed het zo goed en zo kwaad als ik kon. (Ik heb trouwens een pfaff expression 3.2, iemand de ultieme tip?) En ik kan er wel mee leven.
Die Compass bag, ik ben gigantische fan want ik zie al 1001 variaties. En die croco, need I say more? <3

Patroon: Compass Bag (Noodlehead)
Fournituren: k-bas 



20 opmerkingen

  1. Amai deze tas lijkt zo niet zelfgemaakt, ik blijf maar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw,jammer dat ik me niet tot jouw vriendenkring bevindt...zo een mooie tas zou ik wel willen ontvangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moest ik niet beter weten ik zou zeggen dat je die tas in een poepchique winkel gekocht had 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, weer zo een top tas. Die crocokurk, ik moet zeggen, die kan me wel bekoren. Misschien toch eens tijd voor een nieuwe homemade tas...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. evelyne vereecke26 oktober 2016 om 05:30

    als ik met siersteekgaren werk gebruik ik steeds een borduurnaald .... even testen op een proeflapje en tot nu toe stikken die naalden door het materiaal dat ik wil ;-)..... in mijn spoeltje doe ik dan steeds gewone draad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige tas!!!! En siersteken, ik doe daar niet meer aan mee jong :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Propere tas! U doet mij goesting krijgen mevrouw! Ik denk dat ik vandaag eindelijk eens ga beginnen aan de tas waar ik eigenlijk al in Juli aan ging beginnen..:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van den broeck Heidi26 oktober 2016 om 12:59

    Hallo ik heb u tas gezien vind hem heel mooi ik zou dat patroon ook wel willen maar weet je ook of er Nederlandse site 's die het patroon verkopen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van den broeck Heidi26 oktober 2016 om 12:59

    Hallo ik heb u tas gezien vind hem heel mooi ik zou dat patroon ook wel willen maar weet je ook of er Nederlandse site 's die het patroon verkopen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, knap. Die ziet er zooooo professioneel uit. Hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig zeg! Ik was nooit fan van tassen maken maar sinds de komst van k-bas zit ik hier gewoon vaak keihard te kwijlen op al dat schoons ❤️ nu nog de woorden omzetten in daden!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Keimooi,al had ik het hengsel wel uit dezelfde stof gemaakt of het leer van de hengsels laten terugkomen in de steekzakjes ... Maar let's face it, het zijn details die ik wellicht zelf nooit zal uitvoeren of mss toch na het trouwfeest van mijn zus ... we'll see !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een keigave tas in dat geweldige Croco kurkleer!
    Probeer een volgende keer een topstitch naald nr 90 of 100 groter oog bij het doorstikken met siergaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo zo mooi! Ik ben echt geen tassenheld, maar als ik zoiets zie, dan wou ik dat ik het wel was….

    BeantwoordenVerwijderen
  15. fantastisch mooi , mag ik vragen hoeveel kurk je ervoor nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.