Stijlvolle clutch met tassenbeugel, tutorial én give away

woensdag 25 mei 2016

Met een voorraad aan tassenfournituren en kurkleer om u tegen te zeggen, kan ik niet anders dan mij af en toe te buiten gaan aan tasjes in allerlei vormen en soorten. Ha, binnenkort heeft geen enkele tas nog geheimen voor mij. U kent ongetwijfeld dat spreekwoord van de kat en de melk? In verdoken termen heet dat 'grondige research'.


K-bas heeft een aantal tassenbeugels, of portemonneesluitingen, in zijn assortiment. Ik vind dat wel een tof gegeven, voor een tas. Maar eerlijk is eerlijk, tot vorige week had ik enkel een soort van theoretische notie over hoe je dat dan wel best zou aanpakken. Tijd voor verandering! 
Ik gebruikte de rechthoekige tassenbeugel(s) van 7 x 18 cm breed om mee te experimenteren: de gouden beugel in combinatie met het kurkleer met goud, en de uitvoering in nikkel in combinatie met het kurkleer met zilver. Die beugels hebben een haakje voor een hengsel, handig. In combinatie met een fijne ketting heeft u meteen een simpele maar stijlvolle clutch. 
Het heeft me een paar pogingen gekost het patroon(tje) op punt te stellen. Het tricky gedeelte zit hem in de extra stof die je bovenaan dient te voorzien. Géén resulteert in een tasje dat mooi strak in de beugel past, maar waar je amper met je hand door de geopende beugel kan. Té veel resulteert in een heel 'wavy' uitzicht. Dat heeft zeker te maken met de stijfheid van het kurkleer dat ik hier gebruikte. 'Gewone' stof zal wat toegeeflijker zijn. 

En ik leerde ook met vallen en opstaan dat een tang met profiel, euh, ja, misschien niet zo'n best idee is om rechtstreeks op de beugel te klemmen.

Omdat ik zo lief en vriendelijk en al ben (aheum) deel ik het patroontje én de werkwijze met jullie. Tien stappen slechts bent u verwijderd van een zelfgemaakt stijlvolle avondtasje! (zie onder)

Give away: deel en win!

Bent u niet zo handig of heeft u geen zin om zelf te knutselen? Niet getreurd, ik geef er ook nog eentje weg! Kijk snel op de facebookpagina van k-bas! Liken, en delen is de boodschap. Meedoen kan t.e.m. zondag 29 mei.

Tutorial clutch met tassenbeugel

Benodigdheden

  • <<Download het patroontje hier>> (2/7/2016 : licht aangepast).  Het patroontje is geschikt voor de rechthoekige beugeltjes van 7 x 18 cm. Druk liggend af, op ware grootte. 
  • Buitenstof (hier kurkleer) en voeringstof , ongeveer 25 cm breed op 40 cm hoog
  • Restje paspel (ongeveer 60 cm. Bijpassende kleur is niet noodzakelijk want die verdwijnt straks onder de beugel. Soms kan die echter een beetje komen piepen, dus heeft u de keuze? Stem de kleur dan toch een beetje af op de buitenstof.
  • Tassenbeugel 7 x 18 cm (bij k-bas)
  • Ketting (optioneel, bij k-bas)
  • Textiellijm 
  • Tang, met uitsparing

Werkwijze






Varieer en experimenteer!

Ik maakte deze tutorial voor een rechthoekige clutch. U kan uiteraard lustig variëren met de vorm en diepte van de tas. Daarvoor gebruikt u het gedeelte van het patroontje boven de merktekens A, en hertekent dan de onderkant naar believen.

Vragen of opmerkingen? Steeds welkom op siskobymieke@gmail.com!

25 opmerkingen

  1. Kei goe! Alles al in huis, nu nog starten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt wel stijlvol als je die kan meenemen! De kat mag nog bij de melk gezet worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moh zeg, goed bezig gij! En vriendelijk en al, zeker weten! Daar hoeft geen aheum bij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoooo fan van die kurk! Ik wenste jou nog geen proficiat met je zaak maar ik sta op de eerste rij! Ik zal binnenkort zeker bestellinkje plaatsen. Toen ik vorig jaar naar Madeira ging met mijn leerlingen zag ik overal kurken (handtassen), geldbeugels, juwelen enz... Helemaal verliefd was ik maar helaas liet mijn portemonnee een enkel armbandje en kettinkje toe. Nu ben ik dankzij jou gewoon in staat mijn droomhandtas te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er kei goed uit! Merci voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er kei goed uit! Merci voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat mooi! Ik heb al een kans gewaagd op je Fb en bedankt voor de super leuke tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waauuuuw, dat is echt wel classy!! En leuk dat je dit deelt, want ik had zelf ook geen enkel idee hoe zoiets zou moeten en vind het gewoonweg prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zalig Mieke! Ik word elke dag nog een beetje meer fan van jouw fantastische creaties en droom stiekem nog van dat boek hoor ;) Dankjewel voor deze werkbeschrijving...op mijn to do listje voor mijn grote vakantie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh jij bent toch zo'n schat! Weer een project bij op de lijst se :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. It's stunning - and what a fabric <3

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai zeg, ik liep jaren in een grote boog rond van die sluitingen, maar dit tasje is hélemaal mijn ding. En ♥ voor die erg schoon tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wederom eenvoudig en schoon en ook vriendelijk, niet te vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zal toch echt eens wat meer handtasjes moeten maken, als ik zoveel moois zie passeren !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtexemplaar! !volgende wekend heb ik 2x een feest.zou hem mooi kunnen showen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtexemplaar! !volgende wekend heb ik 2x een feest.zou hem mooi kunnen showen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. super mooi weeral! Wat is dat kurkleer toch prachtig materiaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi, mooi, mooi, ...
    merci voor de duidelijke tutorial, ooit maak ik me deze tas :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig ! Met een uitgebreide en humoristische uitleg. Maar zal ik dat durven proberen zelf maken .. . Ik zou het maken met zijde, als clush voor mijn zoon's huwelijk einde augustus. Ik heb wel tijd... zou je zeggen. Dank, jouw tasje is prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier mijn naam ook toch : Mirandoline - Frankrijk

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.