StraightGrain for Mon Depot feat. siskobymieke

vrijdag 4 december 2015

Mon Depot moet ik vast bij niemand meer introduceren. Deze online stoffenwinkel, die onlangs trouwens ook een pop up store én de superhippe bar Stark opende in Deurne is ondertussen een vaste waarde. Met haar stoffen uit de vorige collecties van een aantal bekende, grote Belgische merken scoort ze keer op keer. Maar er is meer! 

Mon Depot nodigde enkele maanden geleden een aantal inspirerende bloggers om hun eigen stoffencollectie te selecteren en presenteren in verschillende looks. Het hoeft immers niet altijd 'oude' stof te zijn, wel? Zo passeerden de knappe stofjes van Emma en Mona en by eva maria al de revue. 

Voor we hier op de verkeerde voet vertrekken, ik ben níet één van die Bloggers - een stevige portie bescheidenheid is wel op zijn plaats - maar ons aller bekende StraightGrain An is dat wel. An selecteerde een 10-tal stofjes (helaas niet allemaal leverbaar) en nodigde Annick en mij uit mee te naaien aan haar 'collectie'. De grote lijnen werden door An uitgezet, de stoffen verdeeld en de rest was aan ons. De fotoshoot leverde mooie en bij tijd en wijle hilarische 'uit het leven gegrepen' foto's van onze kroost op.
Mijn opdracht: een Tinny uit een mandarijnkleurige (om even aan te sluiten bij de tijd van het jaar ;)) 'faux chanel' en een tricot kleedje uit een mintkleurige dubbel-gelaagde sweatstof.

De eerste opdracht was niet moeilijk. Die 'faux chanel' is langs twee kanten bruikbaar, met een lichtere en een donkerdere kleur. Dat nodigt uit tot subtiele colorblocking, dus ik koos voor de optie met doorgesneden voorpand. Omdat ik die colorblocking ook wou doortrekken in het achterpand, verknipte ik het rugpand op soortgelijke manier. De accentkleur, daar heb ik nog wel wat nachtjes over moeten slapen, maar het werd donkerblauw, en daar ben ik achteraf gezien blij mee. Het open kraagje knipte ik 2 maal, de tweede maal met een centimeter extra onderaan, voor een leuk piepeffect.
An maakte in hetzelfde stofje een Jaanu, en dat werkt perfect. De stof heeft net de goeie dikte voor kleedjes die wat mogen 'staan'. Norah en Janne, dat gaf vuurwerk op de set.
Om op te eten toch, die meisjes?!

Opdracht nummer 2 bezorgde me kopzorgen. Ik weet niet wat het is, maar een patroon voor een feestelijk tricot kleedje dat aan mijn eisen voldoet, dat blijkt niet zo eenvoudig te vinden - 'mijn eisen' is daar misschien het struikelblok, maar misschien kent u er wel? Alle tips welkom in de commentaren.
Niet getreurd, dan teken ik er toch 'snel' zelf eentje? Ha, die snel, dat was in een vlaag van ongekend optimisme. Ik pinde eens een kraagje dat ik wel eens wilde uittesten. Dat kraagje, dat was zo het probleem niet, maar die sluiting, daar heb ik mijn hoofd over gebroken. Eigenlijk wilde ik een 'fake' polosluiting, waarbij de plooi open kon en genoeg ruimte gaf om gemakkelijk het hoofd door te krijgen. Helaas, ik knipte verkeerd - op de stofvouw, voor een assymmetrisch voorpand, not the way to go - en moest uiteindelijk puzzelen om er nog iets draagbaar uit te krijgen. 

Toen het af was, laat op de avond, zag ik niet anders dan foutjes en kleine onvolmaaktheden. Ik had het project al lang in de vuilbak gekieperd ware het niet dat dit wel een 'collectie-item' moest worden. Maar toen Jolien 's morgens paste, brak de zon door. Het paste én het was al bij al zo slecht nog niet. Overgoten met een sausje van stevige moederliefde vind ik het zelfs heel geslaagd. Op het randje van zedig kort, dat wel (herinner u mijn gepuzzel). Maar toch. Mission accomplished.
Het voorpand sluit met verborgen drukknopen. De knopen zijn puur decoratief.
Over de stof niets dan lof. Heerlijke kwaliteit, echt. Het zijn twee laagjes op elkaar, waardoor het wel wat dikte krijgt, maar ook luchtig blijft. En het verwerkt echt als een zakdoek. Deze stof is er ook nog in het blauw.
Die saus van moederliefde indachtig kan ik niet anders dan jullie trakteren op nog wat foto's van de zusjes. Ik smelt bijna achter mijn scherm. En tegelijk geniet ik van de spontaniteit die eraf spat. Zo eerlijk nog, die modellen.
Voor jullie nu allemaal naar Mon Depot stormen geef ik jullie nog graag wat foto's van life as it is - achter de schermen.
Benieuwd naar deze (en méér!) prachtige outfits van de andere modellen? Head over to StraightGrain en MyMinnieMie!

Katelijne, bedankt voor de geweldige ontvangst daar @bar Star!

22 opmerkingen

  1. Môh, gij hebt dat zelf getekend! Dat had ik helemaal niet door, extra mooi nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schoon, de meiskes in pastelkleuren, en ge ziet direct wie het grootste pateeke is van de twee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijne dag was dat <3 En die meisjes samen..... oooooh...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was op slag verliefd op die foto die op Favebook kwam en kocht bijgevolg beide stoffen! Jij naaide pareltjes en ik hoop dat nu ook te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al die mooie meiden samen in hun prachtige kleertjes... Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Twee prachtige jurken maakte je. En die mintkleurige die je zelf 'tekende' vind ik machtig mooi, het kraagje, de sierkonopen, ik ben fan ! Chapeau !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi! De achter de schermen foto's zijn nog de leukste :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw je hebt je zelf overtroffen vind ik!Leuke foto's van lieve meisjes in mooie kleren van toffe stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig! Ik vind de kopzorgen jurk schitterend en heel leuk die enkele kraag, ik voel een trend aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Zien er supertoffe stofjes uit en wat een leuke foto's van die kleine meisjes. Je mag oprecht trots zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig leuk, die achter de schermen foto's! Helemaal fan van je zelfgetekend kleedje! <3 voor je twee mooie meisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt schattig om die twee dames te aanschouwen in hun gelijkende jurkjes. En jouw zelfgetekend exemplaar mag er ook wezen. Op de foto's zijn er geen foutjes te bespeuren. De asymmetrische kraag is echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige jurkjes zijn dat toch weer. Ik heb daar ook last van: al die kleine foutjes waarover je blijft struikelen waardoor je soms moeilijk het geheel kan zien. Maar ik zie hier toch ook nergens foutjes zene. Chapeau dat jij zoiets maar eventjes zelf kan tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. geweldige foto's van geweldige meisjes in geweldige kleedjes. Geweldig dus, zei ik dat al :)?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. echt zoooooooooo mooi! Ik werd wat emotioneel door ernaar te kijken. Wist niet dat ik emotioneel van fotokes van kleedjes kon worden. Hoe soft is dat? Beetje hormonaal misschien ook. Maar wel een heel mooi compliment dus bij deze: prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zalig mooi Mieke! Ik heb wat achterstand met blogs lezen en bots keer op keer op al die pareltjes, jong :-) Er zal wel niets meer over zijn van die stof zeker? :-P :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh die zijn prachtig Mieke!!! Allebei keileuk!
    Ik begrijp je tricot-en-leuk-jurkjespatroon-probleem helemaal....

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.