Helden-shirt

maandag 14 december 2015

Toetreden tot het heldendom. Het is geen eenvoudige zaak.

Tegenwoordig heb je daarvoor hippe hulpmiddelen zoals daar zijn de roze cape, mega mindy polsband, spidermanpoten, batmanwings, rox-auto's enzovoort. Maar lieve kinderen, zo is het niet altijd geweest.

Vroeger, heel vroeger waren er ook al mensen die opkwamen voor hun idealen. Zo was er in de 14de eeuw ene Willem Tell, die weigerde zijn hoofd te buigen voor een symbolische hoed van een wreedaardige landvoogd. Als straf werd hij gedwongen, met een simpele pijl en boog, de appel op het hoofd van zijn zoon doormidden te schieten. Willem Tell doorstond de test met glans - maar werd alsnog verbannen, kwam terug en versloeg de landvoogd, kwestie van volledig te zijn - en werd een nationaal symbool.

Moed, volharding en helfdhaftig opkomen voor je idealen Willem. Dat je moge opgroeien tot een kerel waar we met zijn allen de hoed voor afnemen!
Toen Willem geboren zou worden snorde ik een oude en bijzonder mooi geïllustreerde uitgave op van Willem Tell (Aliki). Niets zo mooi als een beetje symboliek. Maar toen het boek verloren ging met de post en pas weken na datum - lees de geboorte - arriveerde stak ik het weg om op die andere symbolische dag - zijn doop - tevoorschijn te toveren. Ik liet bij Tutteleminka een strijkapplicatie maken van de voorkaft, in kleuren die pasten bij het geboortekaartje, om op de voorkant van een koffertje te strijken.

Little did I know dat de doop pas 2 jaar later zou volgen. En maar goed ook. Met het voortschrijden van de tijd kwamen er gelukkig geweldige patronen bij. Dat koffertje, dat zag u reeds, dat kwam er uiteindelijk in een andere uitvoering. 
En die strijkapplicatie, ja, die was echt te mooi om in de kast te laten liggen. En toevallig had die nu net de perfecte grootte om op een Billie maat 2 jaar te strijken. Willems bloedeigen mega helden t-shirt zag het levenslicht! Zonen09, de mensheid zal u dankbaar zijn! De kleur van de strijkapplicatie zelf is een beetje aan de vale kant, misschien liet ik hem net iets te lang liggen :).

Ik heb heimelijk een zwak voor mooi geïllustreerde kinderboeken, dus geniet u lekker even mee.
Willem, held-in-wording. Af en toe mag je gerust rebelleren. ;)

15 opmerkingen

  1. Ik vind dat vale van die strijkapplicatie wel tof, dat maakt het zowat vintage.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend zeg! En dat vale, dat vind ik precies niet zo erg eigenlijk!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend deze! Wat een knaller van een cadeau, ik zou hier zot gelukkig mee zijn :-) Super illustraties!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien eens een strijkapplicatie laten maken van jezelf als superheld? Dat zou ik wel stiekem willen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cool! Ik ben fan van oude boekjes! Die link bewaar ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn gepimpte Billie en een heel tof cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig idee om een strijkapplicatie te laten maken van de kaft van het boek! Ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een attent cadeautje, heel mooi! Ik onthoud het adres om strijkapplicaties te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig! Waren er maar meer van dat soort prints op de markt (ipv die lelijke mega mindy & spiderman-dingen)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die strijkaplicatie is de max! Een super toepasselijk cadeau, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die strijkaplicatie is super mooi. Ik denk dat ik hier een groter zwak heb voor mooie illustraties dan mijn kinderen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik reageer hier een beetje laat 😀
    Ik kom hier terecht omdat ik ook dat boek zoek. Mijn zoon is onlangs 1 jaar geworden. Hij heet Willem en voor zijn geboortekaartje gebruikten wij de afbeelding van Aliki. Ik heb ondertussen verschillende dingen met die tekening, maar nog geen t-shirt. Die strijkapplicatie ga ik ook bestellen!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.