Dikke duimen

zaterdag 26 december 2015


Het was in de aanloop naar Pasen dat mijn jongste aankwam met een vreemd verzoek. 'Mama, ik wil gaten in mijn handen'. Euh...

Even flitste door mijn hoofd dat ze bij die Jezus-aan-het-kruis-verhalen bij 3-jarigen nu ook weer niet moeten overdrijven met details - dat was dan nadat ik een kort moment van grootheidswaanzin (als in 'oh god, mijn kind moet de nieuwe messias zijn') - de kop in drukte. Een beetje gericht doorvragen later kwamen we echter van 'gaten in handen', over 'gaten in duimen' tot 'duimgaten'. 

Of te wel, het kind wenste gewoon een trui met gaten waar ze haar duimen door kon steken. Back in my comfortzone. Uit pure opluchting, beloofde ik er snel werk van te maken, en maakte een mentale nota. To-do vóór de zomer - ok, die snel is voor interpretatie vatbaar, obviously.
Helaas voor dochterlief was zelfs die 'snel' een schromelijke onderschatting. Pasen passeerde, de zomer kwam en ging, de herfst deed zijn intrede en zelfs de winter kondigde zich, zij het voorlopig puur op papier, aan. Maar deze week kwam het er eindelijk van! Eén en ander heeft te maken met een last-minute kerstcadeautjes-bandwerkje. Het werd er dus eentje in een reeks, maar dat kan het kind worst wezen. Want ze heeft eindelijk een trui mét duimgaten. Halleluja!
Ik werkte een restje sweaterstof op van dit project. Het patroon is de Omni Tempore van SofilantjesDe overslag aan de kap maakt dat je er zo lekker in kan wegkruipen. Het patroon is wat mij betreft eerder aan de ruime kant, want ik maakte voor Janne de 110 (terwijl ze confectiemaat 116-122 draagt) en die is zelfs eerder breed. Om haar nog een beetje groeimarge te geven, overdreef ik een beetje met de lengte van de heup- en mouwboorden. 

Omdat ik geen zin had in een opgestikte zak, maar het comfy-gehalte niet onderuit wou halen door geen zakken toe te voegen verknipte ik het voorpand en voegde verborgen zakken toe. Een kleine ingreep, maar zo gewaardeerd.
Janne woont in haar kaptrui. Kerst of niet, een bloem in het haar, en de foutste prinsessenschoentjes ever en het kind acht zich feestklaar.

Ach, zo lang ze haar moeder maar dikke duimen blijft geven is het mij allemaal eender.


29 opmerkingen

  1. Ha, ha, goed verhaal, zo leuk dat 'God' er aan dacht dit keer een heel vrouwelijk exemplaar naar aarde te sturen met een heel aangepaste outfit voor deze tijd! Of misschien dacht hij, nu ga ik eens voor een schoon dochter ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi!!! Seppe woont ook in zijn nieuwe omni tempore. Toch een gerief, zo'n kaptruien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalige trui en heel geslaagd met de prinsessenschoentjes en de glitterbroek erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie trui! Lijkt mij zalig om in te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een echt stijlicoon die dochtervan jou; iemand moet als eerste de trend zetten hè ;-) Leuke trui!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar, allez, niet dat van het messiaskind (hoewel, ze doet niks lieve dan Maria spelen met kapjes op haar hoofd...), maar wel dat van dat uitstellen ;-) maar ze heeft de trui nu toch, dus dat is al dat he :-) ze is in elk geval prachtig! Ik heb hetzelfde stofje hier liggen, en ook het patroon werd al eens getest en goedgekeurd, ik maak dus een mentale nota van deze combinatie :-) en leuk idee van die zakjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat zo'n trui met kap, duimgaten en zakken zelfs hier bij de zonen ook heel hard zou scoren !!! Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tis een pareltje, ik zou 'm zelf dragen! En ja, ik ben ook fan van dat patroon maar het valt idd wel ruim!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super tof zeg ....ik moet ook nog veel beloftes nakomen grrrr
    Very stylish de prinsessenschoenen in combi met de trui ....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schoontje maar ik vind vooral die schoenen er geweldig bij passen en met wat een fierheid ze die trui en die schoenen draagt, hilarisch maar héél mooi!!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi exemplaar, amai! Dikke duimen voor de mama :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie trui,stof en foto's!!! En kind natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi! Helemaal perfect! Die kleuren staan haar ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig om te lezen,ik zit met een glimlach voor mijn pc!!En groot gelijk heeft ze die dochter van jou om zelfs om te feesten haar eigen te blijven,met duimgaten trui en die schoentjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Love the sweater! En de prinsessenschoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Love the jumper, it goes so well with your daughter's shoes 😊 I might have to move to Europe for all the gorgeous fabric available on your side of the globe 😉 seriously, love the jumper.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Comfy duimgaten en die schoentjes, heerlijk, leven in contrasten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De nieuwe Messias, schitterend! Met deze trui kan ze in ieder geval iedereen overtuigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik begin de slechte gewoonte te ontwikkelen om hier te lezen, geen originele woorden te vinden voor mijn enthousiasme, om dan uiteindelijk (één of meerdere keren) te vergeten terug te keren. Schandalig, want jouw creaties verdienen dikke pluimen en dikke duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoera voor deze mooie trui, en hoera voor de foto met hakken en glitterbroek :-)
    Dat ziet er inderdaad een echte trui om in te wonen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh zalige trui! Hier ook fans van gaten in de handen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. die schoenen :-))
    zalige trui en fan van de zakjes-oplossing (veel mooier dan die opgestikte zakken!)

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.