Kids On Tour: een nieuwe vest voor...

dinsdag 15 september 2015

Klamme handjes had ik, toen 3 maand geleden de Kids On Tour lotjes verdeeld werden. Voor welke van mijn blogidolen - de deelnemers belandden immers niet zo maar op de shortlist, al hebben we daar nog serieus in moeten snoeien want eerlijkheidshalve, ik heb er meer dan genoeg om nog een aantal edities te vullen -  zou ik iets uit mijn mouw moeten schudden?

Het lot gaf me Feline, de jongste dochter van Van Jansen. U weet wel, die grote madam die de Zonen09 wedstrijd won. En ook die die voor de laatste Stylo topstukken bij elkaar naaide. Zo één met een duidelijke smaak, en een hipster-avant-la-lettre. Right. Hoe begin je daaraan?

Ik probeerde een beetje out-of-the-box te denken. Geen jurkjes, geen rokjes, wel stoer en praktisch. Maar ook een beetje in-the-box. Hip dus, bij voorkeur en in een kleurenpalet dat aansluit bij de smaak van de ontvanger. Deze optelsom leidde mij tot een vest, zo'n bomber type, in zalmroze met donkerblauwe details.
De stof was *relatief* snel beslist en besteld bij Mon Depot. De boordstof komt uit eigen voorraad, de voeringsstof is er eentje van Art Gallery en kocht ik vorig jaar bij Bellelien. Voor het patroon had ik twee kanshebbers maar omdat ik graag eentje wilde met raglanmouwen werd het uiteindelijk de Study Hall Jacket. Geen onverdeeld succes overigens.
Hoewel het uiteindelijk goed kwam (ja toch Esther? Please zeg ja) had ik de vest, als het voor mezelf was geweest al lang ergens bij het oud vuil gedumpt. Op basis van de maten die Esther opgaf, kwam ik tot de conclusie dat Feline van het supersmalle lange type is. Ik checkte en dubbel checkte en trippel checkte de maattabel, want naaien op basis van opgegeven maten, dat blijkt toch niet zo evident. Ik begon dus redelijk zelfzeker te knippen en te naaien. En écht waar, dat ging vlot!

Totdat ik stootte op de boorstof onderaan. Dat hoekje van 90 graden uit de goeie stof mooi krijgen, zeker met de voering er tegenaan én de dikke boordstof ertussen was een echte uitdaging. Ik denk dat ik minstens 10 keer lostornde, voordat ik uiteindelijk besloot het met de hand nog zo goed als mogelijk bij te werken. Ja Feline, het is wat het is.
Maar niet getreurd, dat was allemaal nog op de tweede avond. Dus toen ik uiteindelijk in bed kroop moest ik enkel nog het keergat dichten en hopsa, ik kon op mijn lauweren gaan rusten, glaasje wijn in de hand, de rest een beetje opjuttend in de speciaal opgerichte facebookgroop. Maar zo ging het dus niet.

Voor ik het keergat dicht naaide, mochten mijn dochters toch even surrogaatmodel spelen. 'Mama, ik kan mijn armen niet bewegen', 'Auw mama, dat snijdt onder de oksels', Niet wat je wil horen. Veel te smal, die mouwen zo bleek. Ik checkte en dubbel en trippel checkte mijn patroondelen nog eens, mat de referentietegel na, keek nog eens na of het toch zeker over een patroon ging voor niet-rekbare stof en ik kan niet anders dan besluiten dat het aan het patroon ligt. Hoewel het een Amerikaans patroon betreft en mijn ervaringen met Amerikaanse maten leert dat die meestal aan de ruime, soms zelfs behoorlijk oversized kant zijn, geldt dat in het geheel niet voor dit patroon. De maten zijn nipt-nipter-nipst.  U weze gewaarschuwd!
Er zat niets anders op dan de mouwen er helemaal terug uit te halen, een grotere maat mouwen te knippen en die erin te zetten. Dat ging al bij al nog relatief vlot. Een dag later, maar ik kon alsnog wat gaan lummelen. Althans, dat dacht ik. Toen mijn jongste dochter opnieuw inviel als model, begon ik toch te twijfelen over de lengte van de mouwen (die ik overigens al met een aantal cm verlengde), en merkte ik ook op dat de boorstof wat lubberde. Mmm, niet echt wat je wil afgeven aan je blogidool, wel?
Aan de vooravond van de ruildate deed ik wat elke rechtgeaarde Kids-On-Tour deelnemer zou doen. Ik vroeg Esther de mouwen van een goedpassende vest na te meten, besloot de vest opnieuw te keren en de mouwboorden alsnog een aantal cm te verlengen. En toen ik toch bezig was tornde ik ook de onderkant nog wat los om een elastiek in de boordstof te rijgen * bedankt Marleen voor de tip *.

Als finishing touch naaide ik een echt 'Kids on Tour' labeltje voor aan de rits, en maakte een sjaal in een stofje dat ik qua kleuren mooi vond passen bij de vest. Het stofje komt van Sjiekebiele.

De hamvraag is nu natuurlijk: en past het voor Feline? Voor aan-foto's klik snel door naar Van Jansen!





36 opmerkingen

  1. Mieke, het is echt prachtig geworden. En eerlijk gezegd, had ik niet meteen door dat het van jouw hand was... Ik had het eerder bij Van Jansen gezet... Dus ik denk missie meer dan geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Die vest is prachtig! Wel jammer dat het patroon niet mee heeft gewerkt. Pfff! Maar eind goed al goed. Ik vind die stof van Mondpot trouwens prachtig! Eens kijken of Katelijne die nog heeft! groetjes M

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal verliefd op deze!
    En ik heb net dezelfde problemen ervaren; zo'n zalig mooi vestje, maar dat patroon is echt k*k! Het heeft me tot nu nog altijd tegengehouden om het opnieuw te proberen :-(
    Maar bij jou is hij echt prachtig geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Mieke, wat een worsteling! Maar aan het resultaat zie ik alleen maar prachtig en precies werk! Feline én ik zijn grote fan! Merci voor jouw bloed, zweet en tranen in dit prachtige vest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt, dat vertelde je niet, die lange weg naar het eindresultaat! Nochtans is het mijn favoriete stuk, echt mijn ding. En die afwerking niet perfect? Duhh!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het super, maar dat wist ge al! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Like, like, like! Helemaal fan van dit jasje! Welke patroon was de tweede kanshebber?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je sylvia! De andere was de Imagine Jacket van Schwin Designs. Volgende keer :)

      Verwijderen
  8. Die rekker in de boordstof onderaan! DAT moest ik eerder geweten hebben! Dedju :-) Maar wat een schoon vestje! (Ik dacht op eerste zicht dat het van rekbare stof was gemaakt, maar niet dus?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nope, dat buitenstofje rekt wel een beetje, maar binnenstof helemaal niet. En ja, ik had het ook graag eerder geweten, dat van die rekker in die boordstof ;)

      Verwijderen
  9. Dat heb je absoluut geweldig goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtstuk is het geworden, al die moeite meer dan waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, het ziet er toch maar weer prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig om te lezen alweer, ik probeer he t me voor te stellen, maar het is moeilijk want het resultaat ziet er gewoon zooooo perfect uit!! Ik ben helemaal fan, en vind ook dat je echt iets gemaakt hebt in de stijl van de ontvanger!! Dit is zo een leuk concept, die kids on Tour!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw gij, dat is een fantastisch mooi jasje dat je maakte!! Ik vind Esther haar stijl ook helemaal het einde en dit vestje past daar echt hé le maal bij. Zot hoeveel werk je erin stak, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amaai, wat een verhaal. Bewondering voor je dat je bleef doorzetten. Het is een hele mooie vest geworden. Superhip!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel knap gedaan Mieke! Goed dat je de boord nog wat aanpaste, daar zou je anders toch maar spijt van hebben. En dat label maakt het echt af.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Winkelwaar! Topstofcombinatie, en dikke zever van die afwerking, of het moet zijn dat er iets met mijn ogen scheelt, ik keek echt héél goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ge-wel-dig!! Patroon, stof, verliefd!! Tof zo'n jasje maken, maar ik zit bij vestjes altijd met die boord onderaan..hoe krijg je dat toch netjes, zonder dat je naden aan de binnenkant ziet..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldig concept, je ziet dat iedereen gewoon net een stapje extra doet, wat een perfectie! En helemaal in stijl, knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw. Wat een prachtige combinatie! Missie geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kan je dat ook voor mij maken? Ik ben zot van dat vestje zeg!
    En ik vind u bericht heerlijk... zo open en eerlijk :-)
    zo herkenbaar en chapeau dat je hebt doorgezet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zo knap jong!
    spijtig van dat maten gedoe, maar wel heel mooi resultaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo mooi,het vestje,de kleurencombinatie,de stofjes,het geheel maar er zeker zijn!Jammer dat het naaiproces met hindernissen was maar je mag terecht fier zijn op dit resultaat.Het sjaaltje maakt het heel tof samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat is echt een plezant vestje! Mooi sjaaltje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Echt een super schoontje geworden! Helemaal afgestemd op de ontvanger. En dat label maakt het helemaal af (zo siskobymieke )

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Vanaf 't eerste moment dat ik het jasje zag was ik hélemaal verkocht; het patroon, de stof, boink erop als je het mij vraagt! Het verhaal erachter kende ik al, maar dat hield me absoluut niet tegen het nog eens luid uit te schateren ;). Knap jong, echt knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super geslaagd lijkt me, maar wat en bevalling zeg en je labeltje is een super finishing touch natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mieke! Jij leefde je perfect in in de VanJansen-stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik ben fan, ik zie het ook al in grotenmensenvorm!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel erg leuk. Ik ken begrijpen dat er wat stress bij kwam kijken toen alles niet naar plan verliep, maar moest je het iet zeggen, geen kat zou het zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. tegenwoordig is mijn trotse dochter eigenaar van dit top jasje en draagt zij dit coole bomberjasje met stijl ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.