Als het ook gemakkelijk kan

donderdag 19 juni 2014

Het perendom heeft zo zijn voordelen, ik zeg het u. Gezegend - ja, geen ongelukkig gekozen woord in deze - met een verhoudingsgewijs bescheiden buste, kunnen wij namelijk nog gemakkelijk een bloesje over ons hoofd trekken, zonder dat daar enige vorm van sluiting aan te pas hoeft te komen én zonder dat dat dan meteen de proporties van een tent hoeft aan te nemen. Dat heeft ook mevrouw Sewaholic goed begrepen met haar Belcarra blouse.

Na enkele geslaagde Renfrew tops en mijn felgesmaakte Cambie hou ik mevrouw Sewaholic met argusogen in het vizier. Niettemin, toen haar Belcarra patroon uitkwam, was ik wat teleurgesteld. Het had het niet, die wow-factor. De voorbeeldversies waren ook niet echt mijn ding en tussen de versies die ik na wat googlelen terugvond, zag ik ook maar een enkel schoon exemplaar. Maar toen het patroon ook in pdf beschikbaar kwam besloot ik om het een kans te geven. En blij dat ik dat gedaan heb!

Simpel, dat dat is, niks nepen, rits of andersoortige sluiting, en in niet niet-rekbare (soepelvallende) stof (voor wie zit met tricot-angst). Snel-klaar-project ook. Ideaal voor een beginnend naaister. Of voor een luie, zoals ik. 
De stof is de miraleste-voile van Cloud9 (Georgette) die ik nog over had van dit project. Ik maakte het patroon in een maat 6, terwijl mijn maten eigenlijk maat 8 voorschrijven. Maar het is een ruim model, en ik gokte erop dat dit net ging lukken. Past perfect, ruimer hoeft zeker niet. De halslijn is normaal wijder, iets té naar mijn goesting. Dit loste ik gemakkelijk op door het patroon gewoon over te nemen met naadwaarde 1,5 cm (zit al bij in het patroon) maar dan (met bestaande biais ipv zelf biais te maken uit de stof - ik zei het al: luie naaister) de biais naar binnen toe af te werken op 7,5mm.
Ik ging voor versie c, mét naar boven geplooide mouwrand, maar zonder opgestikt zakje. Dat randje, dat maakte ik wel een 1,5 cm smaller, vind ik wat eleganter.
En onderaan maakte ik een splitje. Gewoon, omdat ik dat mooi vond. 
Dit zomerbloesje werd meteen gebombardeerd tot favoriet, zeker toen de man des huizes zich een welgemeende 'heb jij dát ook zelf gemaakt?' liet ontvallen. Jeej! Versie 2 ligt al op de naaitafel!

18 opmerkingen

  1. Oh schoon! Dat ga ik ook eens proberen (volgende zomer dan..)!!!
    En superschattig stofke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blousje is erg leuk! Mooi stofje! Het staat je ook leuk. Met het vestje erbij is ook erg mooi. Zo zie je maar weer, wie niet waagt, wie niet wint.:-)

    En die opmerking van de man: heerlijk zo'n positieve opmerkingen hè?! Dat kan je zó goed doen! (Zeker als het niet zo vaak gezegd wordt.:-):-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohla, zoiets zocht ik helemaal! Hoeveel stof gebruikte je hiervoor? (met andere woorden: kan ik dat iets-minder-dan-een-metertje Petit Pan hieraan opsouperen?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ewel, dat ben ik nog vergeten te vermelden, ik geloof dat het stofvoorschrift het heeft over 1,6 meter (van 150cm breed). Belachelijk veel in ieder geval. En dat heeft dan vooral te maken met stofverlies omwille van de halsbies die je in één stuk schuin van de draad moet knippen. Werk je met voorgemaakte biais, dan kan het véél zuiniger. Ik denk dat ik een meter nodig had (ik steek mijn hand niet in het vuur voor die iets-minder-dan-een-meter ;)). Maar de raglanmouwen vragen bijna om gecombineerd te worden met een ander stofje...Benieuwd!

      Verwijderen
  4. je staat er super mee! Maar met mijnen iets midner bescheiden boezem is dat niet echt een optie denk ik :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! En toevallig heb ik wel wat extra aandacht voor die 'easy-peasy' projectjes! We hadden het er gisteren nog over in de laatste (snik, voor dit schooljaar hé) naailes, een kleine boezem leent zich perfect voor dit soort bloesjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. peren model: check, kleine boezem: ... euh, wel euh ja, niet check :). Niet zeker dus of dit me ook zou gaan, maar ziet er in ieder geval leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super mooi! Dat bloesje bestel ik misschien ook! M

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, mooi, mooi! Helemaal fan! Hier ook met een bloesje bezig, maar het valt niet zo soepel, misschien beter ook voile of viscose gebruikt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi! Zo'n (luie) projectjes zijn super!!!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O maar dat is een goeie tip. Tof bloesje!

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.